➤ στο δίκτυο βρήκαμε ένα ψηφιακό χάρτη του 1843 - download μεγάλο μέγεθος 4,1 ΜΒ εδώ - στον οποίο παραθέτουμε με μερικά σχόλια :
σχόλια :
- διαδρομή μέσω : 1-Τσεβιζλούκ, 2-Καράκαπαν (δηλ. χάνια Γοργόρογλη), 3-Madden (**), δύο κλάδοι 4-νότια και 5-βόρεια, ενώνονται στο 6 και μετά Παϊπούρτ, Ερζερούμ, 7-Χασάν καλέ και νότια για Περσία.
- δείτε ότι από την Αργυρούπολη δεν διέρχεται καμία στράτα, ούτε από την Ζύγανα (ο δρόμος εκεί έγινε το 1860-70). Επίσης Κρώμνη-Λαραχανή έγινε πολύ αργότερα, αρχές 1900.
- το σημείο 4 (νότιος κλάδος, χωριό Τέκε) πρέπει να είναι η διαδρομή μέσω Λερί που περιγράψαμε εδώ
- η στράτα αυτή πρέπει να ήταν η ίδια που χρησιμοποιούσαν οι Σουλτάνοι στις εκστρατείες τους καθώς και οι Μεγαλοκομνηνοί - Βυζαντινοί.
παραπομπές :
(*)
βιβλίο του Γ. Θ. Κανδηλάπτη, "Επί των οχθών του Πυξίτου", σελ. 102 :
"Υπήρχε συνήθεια παρά τοις κατοίκοις των παραλιακών πόλεων του Εύξεινου Πόντου τους ανά την Χαλδίαν ν' αποκαλώσιν ανηφορίτας, ούτοι τους των παραλίων κατηφορίτας".
(**)
Α. από το βιβλίο του Δ.Κ. Παπαδόπουλου, "αρχείον Σταυρί" σελ. 17 :
" … καθώς σημειώνει ο Κων. Λεοντίδης, μαθητεύσας παρά Μαρνοπούλω και εν τη Μονή Βαζελώνος, ο διδάσκαλος του Μαρνόπουλος κατά την διδασκαλίαν του επωνόμαζε :
1. Το Σταυρίν και Κρόμνην "Μεταλλοχώραν" δια τα εν αυτοίς μεταλλοία.
2. …………………………………."
Β. από το βιβλίο του Γ. Φιρτινίδη, Κρώμνη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου