27 Μαΐου 2020

αφιέρωμα στον Ιστύλ Αγά - #1

➤ πρώτη δημοσίευση 14.5.2016

➤ έχω μια ιδιαίτερη εκτίμηση σ’ ένα καπετάνιο του Δυτικού Πόντου. Στον Ιστύλ Αγά - Στυλιανός Κοσμίδης. Δεν είναι συγγενής μου, γνωρίζω ελάχιστα γι’ αυτόν.
➤ ήταν 21 Αυγούστου του 2004 όταν μπήκα στο κεντρικό κοιμητήριο της Δράμας με δύο ανθοδέσμες. Η μία πήγε στην θεία μου την Ειρήνη, την Φάτσαλουσα αδελφή του πατέρα μου και η δεύτερη στον Ιστύλ Αγά.


ο  Ιστύλ Αγάς γεννήθηκε το 1886 στο Κοβτσέπογαρ (στον χάρτη Gokce Pn.) το οποίο βρίσκεται νότια από την Σαμψούντα και πολύ κοντά στο χωριό του παππού μου, το Τσάμαλαν
➤ μετά τον θάνατο του αδελφού του Ηλία Κοσμίδη ανέλαβε την ηγεσία των αντάρτικων ομάδων της περιοχής τους. Αργότερα ήταν τρόπον τινά ο άτυπος αρχικαπετάνιος της περιφέρειας Σαμψούντας
➤ παρ όλες τις διαφωνίες μεταξύ των καπετάνιων, ο Ιστύλ Αγάς είχε την μέγιστη αποδοχή απ’ όλους
➤ δεν υπάρχει εξ όσων γνωρίζω, κάποιο βιβλίο, κάποιο έντυπο που να είναι αφιερωμένο στον Ιστύλ Αγά. Επίσης δεν γνωρίζω εάν υπάρχει Ποντιακός σύλλογος με τ' όνομα του αρχικαπετάνιου, κάποιος δρόμος στην πόλη της Δράμας...
στο αφιέρωμα μας αυτό θα προσπαθήσω να μαζέψω ότι έχω βρει σκόρπια σε διάφορα βιβλία και στο δίκτυο. 

  • από το βιβλίο "μέσα απ’ το χαλασμό" του Γ. Κ. Χατζόπουλου :

Δεν υπάρχουν σχόλια: