01 Δεκεμβρίου 2016

η μεγάλη υποκρισία των Ποντίων

➤ 1η δημοσίευση 9.9.2016 

➤ ούτε επαΐων είμαι, ούτε χοροδιδάσκαλος, μηδέ συγγραφέας. Συνταξιούχος αβαράς είμαι αλλά έχω πέντε δράμια μυαλό, ούτε καν έξι.

➤ κι’ εγώ δεν θυμάμαι πόσα χρόνια έχει που ο Νίκος ο Ζουρνατζίδης έχει γίνει αντικείμενο κριτικής για την δουλειά που κάνει. Η ακαδημαϊκή γραφή μου είναι άγνωστη και συνάμα απεχθής. Απλά και πρακτικά (ως κομπιουτεράς !!!) πράματα. Άκουσα τότε από δικηγόρο να τον κατηγορεί για τις τούρκικες ονομασίες των χορών (τότε βγήκε το γιουβαρλαντούμ αν το λέω καλά). ο κ. δικηγόρος βέβαια σφύριζε αδιάφορα όταν του θυμίσαμε ότι και το παγιωμένο στην συνείδηση όλων "τικ" είναι τούρκικη λέξη. Μετά από τις ανόητες κατ εμέ κατηγόριες για τα τούρκικα ονόματα των χορών ήλθε η ώρα για το φέσι. Ο Νίκος ο οποίος είναι ένας ανένταχτος ερευνητής-μελετητής (και … άτομο), θέλησε να βάλει κι’ ένα – δυό χορευτές να φοράνε την "άλλη" φορεσιά, την κοινή, την καθημερινή στον Πόντο. (μη βάλω φωτογραφίες, είναι γνωστά αυτά). Αυτό κι’ αν τους πείραξε τους Ποντ-ελληναράδες. Άδραξαν τις μπαντιέρες, τα μολών – λαβέ και άλλα πατριωτικά που ριγώ σαν τα σκέφτομαι …

➤ ξέχασαν ή δεν γνώριζαν ή κάνανε delete από την μνήμη τους την σκηνή που ο παππούς τους όπως κι’ ο δικός μου παππούς πέταξαν το φέσι μεσοπέλαγα το 1923, όταν πια ήταν σίγουροι ότι όλα τελείωσαν.

➤ γνώμη μου ήταν και τότε και τώρα ότι δεν, τονίζω την λέξη, ΔΕΝ έπρεπε να φορεθεί φέσι. Για εθνικούς ΚΑΙ ΜΟΝΟ λόγους, να μην δίνουμε πάτημα στον μογγόλο απέναντι, αντίθετα να χορεύουμε με τις ζίπκες αλλά με τα ντουφέκια κρεμασμένα στον ώμο … - δείτε τι λένε οι μειζετέρ' μας εδώ

➤ και πού είναι η υποκρισία θα ρωτήσεις φίλε μου …
Ρωτάω κι’ εγώ, που είναι αυτοί που επικρίνουν τον Ζουρνατζίδη, που είναι ο ίδιος ο Ζουρνατζίδης να μας πουν πόσο παραδοσιακό, τονίζω την λέξη που όλοι επικαλούνται, ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟ είναι η φουστανελο-φορεσιά με όλα τα μπιχλιμπίδια ;


➤ θεωρείς φιλαράκο μου ότι η φουστανέλα αποτελεί φορεσιά του εκεί χωρο-χρόνου ;
 

➤ μην πω περισσότερα, η 5η ανάρτηση μου για τα μωμογέρια-κοτσαμάνια είναι εδώ και σε περιμένει να την διαβάσεις.

➤ εδώ λοιπόν είναι η υποκρισία. Κατάπιαμε την φουστανέλα και την περικεφαλαία με τα καθρεπτάκια μαζί και διυλίζουμε το φέσι. Καλά είναι κι’ έτσι, έχουμε κάτι να "ταβίζουμε" … 


Δεν υπάρχουν σχόλια: